Gebruikerservaringen

Mijn naam is Gabrien Hendriks en ik ben werkzaam als groepsleerkracht in groep 6 van Basisschool ‘Open Hof’ in Goirle. Ik werk sinds een paar maanden met het programma CODO, waarmee ik mijn eigen professionele ontwikkeling in kaart kan brengen en nauwlettend in de gaten kan houden.

Mijn ervaringen met CODO zijn vanaf het begin positief geweest. Het programma is overzichtelijk en prikkelend: het vraagt erom om mee aan de slag te gaan!

In het beginscherm is in één oogopslag te zien of er nieuwe berichten zijn en welke afspraken er gepland staan.
Als je een specifiek onderdeel wilt bekijken, kun je hier gemakkelijk naartoe gaan door te klikken op de logo’s die overzichtelijk weergegeven zijn, onderaan het beginscherm.

Het programma is zeer gebruiksvriendelijk. Het zoeken en toevoegen van contacten is geen probleem, evenals het uploaden van bepaalde documenten waarmee je je professionele ontwikkeling beter in kaart kan brengen (denk hierbij aan observaties, enz.)
Je kunt zelf onderscheid maken in welke documenten je wilt delen met anderen en welke je voor jezelf wilt houden.
Een onderdeel waar ik zelf al veel van geleerd heb, is de 360 graden feedback.
Door deze in te (laten) vullen kreeg ik een concreet beeld over hoe andere professionals mij zien en hoe het beeld van mezelf hierbij aansloot. Wat ik erg prettig vind, is dat het geheel er zo gestructureerd uit ziet. Als je een document nieuw upload, vraagt het programma automatisch wat voor document het is en onder welke categorie dit valt. Op deze manier krijg je een duidelijk, overzichtelijk geheel. Als je een tijdje gewerkt hebt met CODO krijg je een mooi beeld waarin je, als professional, gegroeid bent en wat je hebt bereikt m.b.t. je eigen ontwikkeling.

Kortom: CODO is een uitermate effectief programma voor professionals die hun eigen ontwikkeling in kaart willen brengen en deze verder willen ontwikkelen.

– Gabrien Hendriks (Basisschool ‘Open Hof’ in Goirle)

 


Sinds enkele weken werk ik met het digitaal bekwaamheidsdossier. Samen met een aantal collega’s beoordelen we de meerwaarde van Codo en delen we ervaringen met elkaar.

Mijn eerste gebruikerservaring is positief te noemen. Het programma is overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Dit is denk ik één van de voorwaarden voor het succes van een programma. Door middel van simpele knoppen kan ik door mijn eigen dossier bladeren. Hierdoor ben ik in een paar klikken waar ik moet zijn.

Competentie gericht werken is voor mij altijd vanzelfsprekend. Het vastleggen van persoonlijke leerdoelen, bewijslasten, verslagen en observaties vind ik lastig. Het digitaal bekwaamheidsdossier zou voor mij een uitkomst kunnen bieden. Ik heb de mogelijkheid om op een simpele manier leerdoelen vast te leggen, competenties te evalueren en verslagen op te slaan. Het dossier is overal toegankelijk (web-based) en hierdoor heb ik het altijd bij de hand.

Ik zie het digitaal bekwaamheidsdossier als een mogelijk hulpmiddel voor mijn persoonlijke ontwikkeling.

– Michiel Jansen (basisschool De Klimboom)

 


 

CODO is een gebruiksvriendelijk bekwaamheidsdossier waarmee leerkrachten verantwoordelijk gemaakt worden om in samenwerking met de directie te werken aan hun eigen ontwikkeling. Middels het overzichtelijk “dashboard” is in een oogopslag duidelijk of en zo ja welke competenties aandacht vragen en zodoende is het voor de leerkracht mogelijk om eigenaar te zijn over zijn eigen ontwikkeling. Het programma is gebruiksvriendelijk en digitaal wat maakt dat het voor de gebruikers op alle (internetvriendelijke) plekken opvraagbaar en gebruiksklaar is. De werknemer kan zelf diverse bestanden (filmpjes, documenten, afbeeldingen) uploaden om een bepaalde competentie te verduidelijken. Daarnaast kan CODO gebruikt worden om de gesprekkencyclus weer te geven. Gespreksverslagen (of andere gerelateerde) bestanden kunnen gemakkelijk gekoppeld/geüpload worden door de gebruiker.

Met CODO is het papieren dossier verleden tijd en worden de verantwoordelijkheden bij de juiste personen gelegd.

– Johan van den Beucken (directeur van bs De Regenboog)